joi, 2 octombrie 2014

Activitatea dirigintelui

Anexa 1 la Ordinul M.E.C.I. nr. 5132/10.09.2009 privind activităŃile specifice funcŃiei de diriginte
________________________________________________________________________________
1
Prevederi metodologice privind organizarea si desfăsurarea activităŃilor specifice
funcŃiei de diriginte
Cap.1 DispoziŃii generale
Art.1. (1) Coordonarea activităŃilor clasei de elevi se realizează de către un diriginte,
numit de directorul unităŃii de învăŃământ, dintre cadrele didactice de predare si de instruire
practică, care predau la clasa respectivă.
(2) Directorul unităŃii de învăŃământ numeste diriginŃii, respectând principiul
continuităŃii si al performanŃei, după consultarea cu sefii catedrelor/ai comisiilor metodice,
cu seful comisiei diriginŃilor/coordonatorul pentru proiecte si programe educative scolare si
extrascolare.
Art.2. (1) FuncŃia de diriginte devine obligatorie pentru personalul didactic învestit
de director cu această responsabilitate.
(2) ActivităŃile specifice funcŃiei de diriginte sunt prevăzute într-o anexă la fisa
postului cadrului didactic de predare si de instruire practică investit cu această
responsabilitate.
(3) Pentru activităŃile educative, dirigintele se află în subordinea directă a directorului
sau a directorului adjunct care răspunde de activitatea educativă scolară si extrascolara.

Cap.2 ConŃinutul activităŃilor specifice funcŃiei de diriginte
Art.3. (1) Dirigintele desfăsoară activităŃi de suport educaŃional, consiliere si
orientare profesională pentru elevii clasei pe care o coordonează.
(2) ActivităŃile cuprind teme stabilite de către diriginte pe baza programelor scolare
pentru aria curriculară „Consiliere si orientare” în vigoare si în concordanŃă cu specificul
vârstei si cu interesele/solicitările elevilor. Totodată, activităŃile cuprind si teme privind
educaŃia rutieră, educaŃia si pregătirea antiinfracŃională a elevilor, protecŃia civilă, educaŃia
antiseismică, antidrog, împotriva traficului de persoane etc., în conformitate cu prevederile
actelor normative si ale strategiilor naŃionale, precum si în baza parteneriatelor stabilite de
Ministerul EducaŃiei, Cercetării si Inovării în colaborare cu alte ministere, instituŃii si
organizaŃii.
(3) Dirigintele desfăsoară si activităŃi educative extrascolare, activităti pe care le
stabileste după consultarea elevilor si în concordanŃă cu specificul vârstei si nevoilor
identificate pentru colectivul respectiv de elevi.
(4) Pentru a se asigura o comunicare constantă, promptă si eficientă cu părintii,
dirigintele realizează activităŃi de suport educational si consiliere pentru părinti.

Art.4. Dirigintele are următoarele atribuŃii:
(1) organizează si coordonează:
a) activitatea colectivului de elevi;
b) activitatea consiliului clasei;
c) sedinŃele cu părinŃii, semestrial si ori de câte ori este cazul;
d) acŃiuni de orientară scolară si profesională pentru elevii clasei;
e) activităŃi educative si de consiliere;
f) activităŃi extracurriculare, în scoală si în afara acesteia;
(2) monitorizează:
a) situaŃia la învăŃătură a elevilor;
b) frecvenŃa elevilor;
c) participarea si rezultatele elevilor la concursurile si competiŃiile scolare;
d) comportamentul elevilor în timpul activităŃilor scolare si extrascolare;
e) participarea elevilor la programe si proiecte, precum si implicarea acestora în activităti de voluntariat;
f) nivelul de satisfactie a elevilor si a părintilor acestora în legătură cu calitatea actului
instructiv educativ;
(3) colaborează:
a) cu profesorii clasei si coordonatorul pentru proiecte si programe educative scolare
si extrascolare, pentru informare privind activitatea elevilor, pentru soluttionarea unor
situatii specifice activitătilor scolare si pentru toate aspectele care vizează procesul
instructiv-educativ, care-i implică pe elevi
b) cu consilierul scolar, în activităti de consiliere si orientare a elevilor clasei;
c) cu conducerea scolii, pentru organizarea unor activităti ale colectivului de elevi, pentru
iniŃierea unor proiecte educationale cu elevii, pentru rezolvarea unor probleme administrative
referitoare la întretinerea si dotarea sălii de clasă, inclusiv în scopul păstrării bazei materiale,
pentru solutionarea unor probleme/situatii deosebite, apărute în legătură cu colectivul de
elevi;
d) cu părinŃii si comitetul de părinti al clasei pentru toate aspectele care vizează activitatea
elevilor si evenimentele importante în care acestia sunt implicati si cu alti parteneri
implicayi în activitatea educativă scolară si extrascolară;
e) cu compartimentul secretariat, pentru întocmirea documentelor scolare si a actelor de
studii ale elevilor clasei;
f) cu persoana desemnată de conducerea unitătii de învătământ pentru gestionarea bazei de
date, în vederea completării si actualizării datelor referitoare la elevii clasei;
(4) informează:
a) elevii si părintii acestora despre prevederile Regulamentului de organizare si functionare a
unităŃilor de învătământ preuniversitar si ale regulamentului intern al scolii;
b) elevii si părintii acestora cu privire la reglementările referitoare la examene/testări
natonale si cu privire la alte documente care reglementează activitatea si parcursul scolar al
elevilor;
c) părintii despre situatia scolară, despre comportamentul elevilor, despre frecventa acestora
la ore. Informarea se realizează în cadrul întâlnirilor cu părintii, în ora destinată acestui scop,
la sfârsitul fiecărui semestru si an scolar, precum si ori de câte ori este nevoie;
d) familiile elevilor, în scris, în legătură cu situatiile de corigentă, sanctionările disciplinare,
neîncheierea situatiei scolare sau repetentie;
(5) alte atributii stabilite de către conducerea unitătii de învătământ, în conformitate
cu reglementările în vigoare sau cu fisa postului.
Art.5. Responsabilitătile dirigintelui:
(1) răspunde de păstrarea bunurilor cu care este dotată sala de clasă, alături de elevi, părinti,
consiliul clasei;
(2) completează catalogul clasei cu datele personale ale elevilor
(3) motivează absentele elevilor, în conformitate cu procedurile stabilite de Regulamentul de
organizare si functionare a unitătilor de învătământ preuniversitar;
(4) stabileste, împreună cu consiliul clasei si cu consiliul profesoral, după caz, nota la purtare
a fiecărui elev, în conformitate cu reglementările Regulamentului de organizare si
functionare a unitătilor de învătământ preuniversitar;
(5) aplică, dacă este cazul, sanctiuni elevilor în conformitate cu Regulamentul de organizare
si functionare a unitătilor de învătământ preuniversitar si regulamentul intern al scolii;
(6) încheie situatia scolară a fiecărui elev la sfârsit de semestru si de an scolar si o
consemnează în catalog si în carnetele de elev;
(7) realizează ierarhizarea elevilor la sfârsit de an scolar pe baza rezultatelor obtinute de
către acestia la învătătură si purtare;
(8) propune consiliului de administratie acordarea de alocatii si burse pentru elevi, în
conformitate cu prevederile legale;
(9) întocmeste, semestrial si anual, si prezintă consiliului profesoral, spre validare, un raport
scris asupra situatiei scolare si comportamentale a elevilor;
(10) completează toate documentele specifice colectivului de elevi pe care-l coordonează;
(11) elaborează portofoliul dirigintelui.
Cap.3 Desfăsurarea activităŃilor specifice funcŃiei de diriginte
Art.6. (1) Activitătile de suport educational, consiliere si orientare profesională
pentru elevii clasei pe care o coordonează, sunt desfăsurate de diriginte, în funcŃie de
prevederile planurilor-cadru, astfel:
a) în cadrul orei de orientare si consiliere, dacă aceasta este prevăzută în planul –
cadru;
b) în afara orelor de curs, în situatia în care în planul-cadru nu este prevăzută ora de
orientare si consiliere. În această situatie, dirigintele stabileste, consultând colectivul de
elevi, un interval orar în care acesta va fi la dispozitie elevilor, pentru desfăsurarea
activităŃilor de suport educational, consiliere si orientare profesională, într-un spatiu
prestabilit si destinat acestei activităti. Intervalul orar este anuntat elevilor, părintilor si
celorlalte cadre didactice. Planificarea orei destinate acestor activităti se realizează cu
Anexa 1 la Ordinul M.E.C.I. nr. 5132/10.09.2009 privind activitătile specifice functiei de diriginte
________________________________________________________________________________
5
aprobarea directorului unitătii de învătământ, iar ora respectivă se consemnează în condica
de prezentă a cadrelor didactice.
(2) Planificarea activitătilor dirigintelui se realizează de către acesta semestrial si
anual si se avizează de către directorul adjunct sau directorul unitătii de învătământ.
(3) Planificarea activitătilor extrascolare va contine minimum o activitate pe lună,
activitate care va fi consemnată în condica de prezentă a cadrelor didactice.
(4) Planificarea activitătilor dirigintelui va contine o oră pe săptămână în care
dirigintele va fi la dispozitia părintilor, pentru desfăsurarea activitătilor de suport
educational si consiliere pentru părinti, iar ora respectivă se consemnează în condica de
prezentă a cadrelor didactice. Intervalul orar în care se desfăsoară aceste activităti va fi
aprobat de directorul unitătii de învătământ si va fi anuntat părintilor, elevilor si cadrelor
didactice. În cadrul acestei ore, se desfăsoară sedintele semestriale/ocazionale cu părintii,
precum si întâlniri individuale ale dirigintelui cu părintii. La aceste întâlniri, la solicitarea
părintelui si/sau a dirigintelui, poate participa si elevul.
Cap.4 Dispozitii finale
Art.7. Activitătile specifice functiei de diriginte sunt salarizate conform prevederilor
legale.
Art.8. Precizările referitoare la activitătile specifice functiei de diriginte sunt valabile
si pentru activitătile corespunzătoare ale învătătoarei/învătătorului/educatoarei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu